Rekening 2017 | Vastgestelde Begroting 2018 | Gewijzigde Begroting | Rekening 2018 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 6.128 | 8.347 | 8.380 | |
Baten | 108 | 108 | 142 | |
Saldo | 6.020 | 8.239 | 8.238 | |
Stortingen in de reserves | ||||
Bijdragen uit de reserves | 217 | 183 | 183 | |
Saldo na bestemming | 5.803 | 8.056 | 8.055 |
Welke verschillen zijn er ten opzichte van de gewijzigde begroting 2018 ?
In het resultaatgebied Jeugd zijn de lasten € 33.000 hoger. Exclusief loonkosten zijn de lasten € 65.000 hoger.
De belangrijkste verschillen:
- Lagere uitgaven preventief jeugdbeleid (€ 84.000 voordelig)
- Per saldo hogere lasten voor de gespecialiseerde jeugdzorgvoorzieningen (€ 580.000 nadelig).
Dit betreft onder meer de volgende jeugdzorgvoorzieningen: intramurale (jeugdzorg plus) voorzieningen (€ 106.000 nadelig), ondersteunend wonen
(€ 191.000 voordelig), jeugd en veiligheid (€ 93.000 nadelig). Ook is er sprake van hogere uitgaven persoonsgebonden budgetten jeugd (€ 72.000 nadelig). De jeugdzorg is een openeinderegeling waarbij de gemeente de vraag maar ten dele kan beïnvloeden. Hierdoor is er kans op onder- of overschrijding van budgetten. Voor jeugdzorg plus heeft een afrekening over 2017 in 2018 plaatsgevonden ter grootte van € 112.000. - Hogere uitgaven leerlingenvervoer (€ 56.000 nadelig)
De loonkosten zijn € 32.000 lager. Een toelichting hierop is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.
In het resultaatgebied Jeugd zijn de baten € 34.000 hoger. Er zijn geen noemenswaardige verschillen.