Balans en toelichting
De prognoses van het Centraal Planbureau (CPB) worden door het Kabinet overgenomen in de Rijksbegroting. De programmabegroting is mede gebaseerd op informatie van het CPB. Zo nemen we het prijsindexcijfer over voor de berekening van de prijsinflatie. De gehanteerde prijsindex bedraagt in 2019 2,3% en in de jaren 2020-2022 1,7%. De lonen zijn geïndexeerd met 3,4%.
Voor de ontwikkeling van de sociale structuur (onze inwoners naar leeftijdsgroepen) hanteren we de ramingen van de Provincie. Kortom, allemaal belangrijke informatie over ontwikkelingen die we betrekken bij de voorbereiding van onze programmabegroting.
GRONDSLAGEN VOOR WAARDERING EN RESULTAATBEPALING
Inleiding
De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.
Grondslagen voor de waardering
De waardering van de activa en de passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
Met betrekking tot de verwerking van de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze uitspraak houdt in dat in de jaarrekening de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling, die doorgaans is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar.
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.
Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken.
Immateriële vaste activa
Conform de notitie grondexploitatie 2016 van de commissie BBV kunnen voorbereidingskosten die worden gemaakt in
de periode vóórdat de grondexploitatie wordt vastgesteld door de gemeenteraad, nog niet op onderhanden werk
worden geactiveerd wanneer de betreffende BIE nog niet operationeel is. Deze kosten kunnen op basis van artikel 34 van het BBV
worden geactiveerd als immateriële vaste activa onder de volgende voorwaarden:
1. De kosten moeten passen binnen de kostensoortenlijst van het Bro; en
2. De kosten mogen maximaal 5 jaar geactiveerd blijven staan onder de immateriële vaste activa.
Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actieve grondexploitatie dan wel worden afgeboekt
ten laste van het jaarresultaat;
3. Plannen tot ontwikkeling van grond waarvoor de voorbereidingskosten worden gemaakt moeten bestuurlijke instemming hebben,
blijkend uit een raadsbesluit of - indien gedelegeerd - een collegebesluit.
Materiële vaste activa
Investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Investeringen met een maatschappelijk nut worden, evenals investeringen met een economisch nut, geactiveerd en over de verwachte toekomstige gebruiksduur afgeschreven. De verplichting om alle investeringen te activeren volgens de nieuwe methode geldt alleen voor investeringen die vanaf het begrotingsjaar 2017 worden gedaan.
Conform de notitie grondexploitaties 2016 van de commissie BBV zijn NIEGG en bouwgronden in exploitatie (BIE) die per 1 januari 2016 uit exploitatie zijn genomen, op basis van een overgangsbepaling tegen de boekwaarde per 1 januari 2016 (ingangsdatum Wijzigingsbesluit) geherrubriceerd naar de materiële vaste activa. Deze overgangsbepaling heeft een looptijd van 4 jaar.
Uiterlijk 31 december 2019 zal een toets plaatvinden op de marktwaarde van deze gronden tegen de geldende bestemming op het moment van de marktwaardetoets. Wordt daarbij een duurzame waardevermindering vastgesteld, dan zal dat uiterlijk 31 december 2019 leiden tot een afwaardering van deze gronden.
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, leningen u/g en overige uitzettingen zijn tegen nominale waarde opgenomen. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.
Participaties in het aandelenkapitaal van BV's of NV's zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs van de aandelen of lagere marktwaarde. Bijdrage in activa van derden zijn opgenomen tegen het bedrag van de verstrekte bijdrage verminderd met de afschrijvingen.
Van een deelneming is krachtens artikel 1 lid d BBV sprake als de gemeente participeert in het aandelenkapitaal van een NV of BV.
Afschrijvingen
De afschrijving geschiedt onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar volgens de lineaire afschrijvingsmethode.
De afschrijving vangt aan in het jaar volgend op het jaar waarin het kapitaalgoed gereed komt of wordt aangeschaft.
De afschrijvingsduur is afgestemd op de economische levensduur.
De afschrijvingstermijnen zijn conform de Financiële Verordening 2017 welke op 08 mei 2017 is vastgesteld.
Afschrijvingen vinden plaats volgens de afschrijvingstermijnen in onderstaande tabel.
Soort activa | Afschrijvingstermijn |
---|---|
Gronden en terreinen | geen afschrijving |
Woonruimten | variërend van 15 tot 50 jaar |
Bedrijfsgebouwen | variërend van 15 tot 50 jaar |
Grond-, weg- en waterbouw | variërend van 10 tot 40 jaar |
Vervoermiddelen | variërend van 8 tot 20 jaar |
Machines, apparaten en installaties | variërend van 3 tot 30 jaar |
Overige materiële vaste activa | variërend van 5 tot 25 jaar |
Aan de investeringen wordt geen rente toegerekend.
Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken) alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten.
Winsten uit de grondexploitatie worden slechts genomen indien aan onderstaande voorwaarden is voldaan:
1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat.
2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht.
3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).
Gerede producten worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden.
Vlottende activa
Vorderingen worden opgenomen tegen de nominale waarde onder aftrek van een voorziening voor oninbaarheid.
De voorziening debiteuren wordt deels dynamisch (publiekrechtelijke debiteuren) en deels statisch (private debiteuren) bepaald.
De voorziening voor debiteuren - soza wordt tot een bedrag van € 3.000 dynamisch bepaald.
Vorderingen > € 3.000 worden individueel beoordeeld.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies, met uitzondering van de voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel.
De voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel betreft de pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders. Deze voorziening is tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. Hierbij zijn de sterftetabellen GBM/GBV 10-15 met rekenrente 1,577% gehanteerd.
De onderhoudsegalisatievoorzieningen zijn gebaseerd op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen uiteen zijn gezet.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer
Vlottende passiva
Vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Resultaatbepaling
Het resultaat is bepaald door het verschil tussen de opbrengsten en alle hiermee verbonden aan het verslag toe te rekenen kosten.
Het gerealiseerde resultaat wordt afzonderlijk in de balans opgenomen. De bestemming van het resultaat vindt plaats nadat de jaarrekening is vastgesteld.
Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is onder de 'Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen' het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.
Eigen bijdragen op grond van de WMO
Met betrekking tot de eigen bijdragen die het CAK int en aan de gemeenten afdraagt geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2017 van de commissie BBV het volgende. Gemeenten kunnen op basis van de overzichten van het CAK wel de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen met de eigen WMO-administratie. Probleempunt is dat door het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht.
BALANS (bedragen x € 1.000)
ACTIVA | 31-12-2018 | 31-12-2017 | PASSIVA | 31-12-2018 | 31-12-2017 | ||||
Vaste activa | Vaste passiva | ||||||||
Immateriële vaste activa | 1.962 | 1.170 | Eigen vermogen | 92.188 | 96.254 | ||||
- Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 1.962 | 1.170 | - Algemene reserves | 23.210 | 16.560 | ||||
- Bestemmingsreserves | 68.758 | 77.208 | |||||||
- Gerealiseerde resultaat | 220 | 2.486 | |||||||
Materiële vaste activa | 76.235 | 73.830 | Voorzieningen | 13.949 | 13.487 | ||||
- Investeringen met een economisch nut | 69.935 | 70.342 | - Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 3.473 | 2.636 | ||||
- investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de | - Egalisatievoorzieningen | 2.697 | 2.671 | ||||||
kosten een heffing kan worden geheven | 261 | 0 | - Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | 7.779 | 8.180 | ||||
- Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 6.039 | 3.488 | |||||||
Financiële vaste activa | 7.776 | 9.001 | Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar | 289 | 2.066 | ||||
- Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 77 | 77 | - Onderhandse leningen van: | ||||||
- Leningen aan woningbouwcorporaties | 5.231 | 6.346 | - binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 139 | 1.916 | ||||
- Overige langlopende geldleningen | 2.124 | 2.076 | - Waarborgsommen | 150 | 150 | ||||
- Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | 344 | 502 | |||||||
Totaal vaste activa | 85.973 | 84.001 | Totaal vaste passiva | 106.426 | 111.807 | ||||
Vlottende activa | Vlottende passiva | ||||||||
Voorraden | 16.455 | 18.230 | Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar | 7.130 | 8.405 | ||||
- Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 16.440 | 18.217 | - Overige schulden | 7.130 | 8.405 | ||||
- Voorraad gereed product en handelsgoederen | 15 | 13 | |||||||
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar | 12.581 | 21.435 | Overlopende passiva | 2.784 | 4.336 | ||||
- De van de Europese en Nederlandse overheidsorganen ontvangen | |||||||||
- Vorderingen op openbare lichamen | 5.659 | 4.481 | voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek | ||||||
- Rekening-courantverhouding met het Rijk | 3.389 | 12.414 | bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende | 2.132 | 3.288 | ||||
- Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen | 773 | 742 | begrotingsjaren | ||||||
- Overige vorderingen | 2.760 | 3.798 | |||||||
- Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende | |||||||||
begrotingsjaren komen | 652 | 1.048 | |||||||
Liquide Middelen | 411 | 435 | |||||||
- Banksaldi | 411 | 435 | |||||||
Overlopende activa | 920 | 447 | |||||||
- Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde | |||||||||
bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | 920 | 447 | |||||||
Totaal vlottende activa | 30.367 | 40.547 | Totaal vlottende passiva | 9.914 | 12.741 | ||||
Totaal generaal | 116.340 | 124.548 | Totaal generaal | 116.340 | 124.548 |
Bedrag waartoe aan natuurlijke en rechtspersonen borgstellingen of |
garantstellingen zijn verstrekt. (Zie toelichting balans) niet bekend |
Toelichting op de balans per 31 december 2018 (bedragen x € 1.000)
Activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa
Specificatie immateriële vaste activa | Boekwaarde | Boekwaarde |
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 1.962 | 1.170 |
Totaal | 1.962 | 1.170 |
Verloopoverzicht | Boekwaarde 1-1-2018 | Investeringen | Desinvest | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten van onderzoek en ontwikkelingvoor een bepaald actief | 1.170 | 792 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.962 |
Totaal | 1.170 | 792 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.962 |
Specificatie kosten van onderzoek en ontwikkeling | Werkelijk besteed t/m 2017 | Werkelijk besteed in 2018 | Cumulatief besteed t/m 2018 |
---|---|---|---|
Onderzoek en ontwikkeling Aarlesche Erven | 1.030 | 685 | 1.715 |
Onderzoek en ontwikkeling Steegsche Velden Oost fase B | 140 | 107 | 247 |
Totaal | 1.170 | 792 | 1.962 |
Materiële vaste activa
Specificatie materiële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Overige investeringen met een economisch nut | 69.935 | 70.342 |
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 261 | 0 |
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 6.039 | 3.488 |
Totaal | 76.235 | 73.830 |
De investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Verloopoverzicht overige investeringen met een economisch nut | Boekwaarde | Investeringen | Desinvest. | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaardering | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 32.730 | 0 | 119 | 0 | 0 | 0 | 32.611 |
Woonruimten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bedrijfsgebouwen | 32.325 | 498 | 0 | 1.337 | 0 | 0 | 31.486 |
Grond-, weg- en waterbouw | 2.975 | 38 | 0 | 270 | 0 | 0 | 2.743 |
Vervoermiddelen | 440 | 18 | 0 | 83 | 0 | 0 | 375 |
Machines, apparaten en installaties | 1.350 | 1.167 | 0 | 504 | 0 | 0 | 2.013 |
Overige materiële vaste activa | 521 | 271 | 0 | 86 | 0 | 0 | 706 |
Totaal | 70.342 | 1.992 | 119 | 2.280 | 0 | 0 | 69.935 |
Conform de Notitie grondexploitaties 2016 van de commissie BBV dienen de niet in exploitatie genomen gronden per 1 januari 2016 te worden omgezet naar materiële vaste activa.
Voor deze complexen is een overgangsbepaling van toepassing met een looptijd van vier jaar. Uiterlijk 31 december 2019 moet een toets plaatsvinden op de marktwaarde van deze gronden tegen de geldende bestemming op het moment van de marktwaarde toets. Wordt daarbij een duurzame waardevermindering vastgesteld, dan moet dat uiterlijk 31 december 2019 leiden tot een afwaardering van deze gronden.
De totale inbreng van gronden is als volgt te specificeren:
Aarlesche Erven
Per 1 januari 2016 bedroeg de boekwaarde € 27.128.000. Mutaties op deze boekwaarde worden binnen de overgangsperiode verantwoord onder immateriële vaste activa.
Volgens de huidige projectplanning wordt grondexploitatie Aarlesche Erven op 17-6-2019 aan de raad ter vaststelling aangeboden (gelijktijdig met het bestemmingsplan).
Steegsche Velden Oost fase B
Per 1 januari 2016 bedroeg de boekwaarde € 1.773.000. Mutaties op deze boekwaarde worden binnen de overgangsperiode verantwoord onder immateriële vaste activa. Het streven is om voor Steegsche Velden Oost fase B vóór 31 december 2019 een grondexploitatiecomplex inclusief een grondexploitatie vast te stellen.
Belangrijke investeringen met een economisch nut | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed | Cumulatief besteed t/m 2018 |
---|---|---|---|
Zonnepanelen gemeentelijke gebouwen | 368 | 226 | 321 |
Diverse aanpassingen raadszaal | 129 | 114 | 114 |
Vervangen bureaus gemeentehuis | 126 | 126 | 126 |
Automatiseringsprojecten | 1.480 | 852 | 852 |
Totaal | 2.103 | 1.318 | 1.413 |
Specificatie desinvesteringen met een economisch nut: | |
verkoop perceel grond aan de Klaverhoekseweg | 119 |
De investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Verloopoverzicht investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | Boekwaarde 31-12-2017 | Investeringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouw | 0 | 1.271 | 0 | 1.271 | 0 |
Overige materiële vaste activa | 0 | 261 | 0 | 0 | 261 |
Totaal | 0 | 1.532 | 0 | 1.271 | 261 |
De bijdragen van derden betreft de rioolheffing.
De investering in overige materiële activa betreft aanpassingen in de afvalinzameling PMD/restafval. De dekking vindt plaats uit de afvalstoffenheffing.
Specificatie investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed in 2018 | Cumulatief besteed t/m 2018 |
---|---|---|---|
Riolering Nazarethstraat | 813 | 127 | 831 |
Bergingscapaciteit visvijver De Leemkuilen | 280 | 146 | 302 |
Relinen riolering Leeuwerik/Salderes | 235 | 83 | 199 |
Reconstructie Secr. Janssenstraat e.o. | 520 | 383 | 383 |
Renovatie Oirschotseweg | 381 | 252 | 252 |
Reinigen en inspecteren riolering 2018 | 100 | 92 | 92 |
Herstel rioolontvangstputten de Wilg | 15 | 4 | 4 |
Nieuw afsluiterput Trekzaag | 57 | 7 | 7 |
Herstel riolering Industrieweg | 31 | 31 | 31 |
Herstel riolering zwembad | 25 | 18 | 18 |
Herstel riolering Kantonnier/Wilhelminapark | 300 | 119 | 119 |
Riolering Schutboomweg | 12 | 9 | 9 |
Aaanpassingen afvalinzameling pmd/restafval | 490 | 261 | 261 |
Totaal | 3.259 | 1.532 | 2.508 |
Verloopoverzicht investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | Boekwaarde 31-12-2017 | Investeringen | Desinvest. | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouw tot en met 2016 | 492 | 0 | 0 | 44 | 0 | 448 | |
Overige materiële vaste activa tot en met 2016 | 14 | 0 | 0 | 3 | 0 | 11 | |
Grond-, weg- en waterbouw vanaf 2017 | 2.982 | 3.631 | 0 | 2 | 1.231 | 5.380 | |
Machines, apparaten en installaties vanaf 2017 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 200 | |
Totaal | 3.488 | 3.831 | 0 | 49 | 1.231 | 6.039 |
De investering in de openbare ruimte met maatschappelijk nut is een rechtstreeks gevolg van een wijziging in het BBV (Besluit Begroting Verantwoording).
Deze wijziging houdt in dat alle investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut moeten worden geactiveerd. Voorheen bestond de mogelijkheid om deze investeringen rechtstreeks ten laste van de reserve te brengen.
Belangrijke investeringen | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed | Cumulatief besteed t/m 2018 |
---|---|---|---|
Reconstructie Secr Janssenstraat e.o. | 780 | 579 | 623 |
Infrastructuur De Vleut | 2.304 | 1.126 | 1.202 |
Fietspaden De Maas/Dieze | 738 | 387 | 640 |
Openbare verlichting 2018 | 825 | 655 | 655 |
Totaal | 4.647 | 2.747 | 3.120 |
Het restant van de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut bestaat uit de reconstructie van diverse wegen waaronder de NCB-weg, de Driehoekweg en de Schutboomweg. Verder is er geïnvesteerd in het vervangen van de verkeersregelinstallaties aan de Eindhovenseweg/Ploegstraat en de Mecklenburgweg/Ringweg.
De bijdragen van derden bestaat uit een bijdrage van de provincie Noord-Brabant voor de realisatie van de reconstructie van de Nazarethstraat.
Voor de realisatie van de infrastructuur De Vleut en de realisatie van de slowlane is een bijdrage van het SRE ontvangen.
Financiële vaste activa
Verloopoverzicht | Boekwaarde 31-12-2017 | Investeringen | Desinvest. | Aflossingen | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 77 | 0 | 0 | 0 | 77 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 6.346 | 0 | 0 | 1.115 | 5.231 |
Overige langlopende geldleningen | 2.076 | 340 | 0 | 292 | 2.124 |
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd > 1 jaar | 502 | 0 | 0 | 158 | 344 |
Totaal | 9.001 | 340 | 0 | 1.565 | 7.776 |
De deelnemingen betreffen aandelen in Brainport BV en aandelen NV BNG.
De investeringen in overige langlopende geldleningen bestaan uit verstrekte startersleningen voor € 238.000, verstrekte leningen zonnepanelenproject voor € 85.000 en een verstrekte lening aan het Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties voor € 17.000.
Vlottende Activa
Voorraden
Specificatie | Boekwaarde 31-12-2017 | Boekwaarde 31-12-2018 |
Grond- en hulpstoffen, gespecificeerd naar: | ||
- strategische gronden (MVA) | 0 | 0 |
- voorziening afwaardering boekwaarden | 0 | 0 |
0 | 0 | |
- niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG) | 0 | 0 |
- voorziening geraamde verliezen | 0 | 0 |
0 | 0 | |
Onderhanden werk gespecificeerd naar: | ||
- Bouwgrond in exploitatie (BIE) | 36.308 | 34.488 |
- Voorziening geraamde verliezen | -18.091 | -18.048 |
18.217 | 16.440 | |
Voorraad gereed product en handelsgoederen | 13 | 15 |
Vooruitbetalingen | 0 | 0 |
Totaal | 18.230 | 16.455 |
Bouwgrond in exploitatie (BIE)
Verloopoverzicht | Boekwaarde 31-12-2017 | Voorziening 31-12-2017 | Balanswaarde 31-12-2017 | Investeringen incl. oprenting | Opbrengsten | Winst uitname | Boekwaarde 31-12-2018 | Voorziening 31-12-2018 | Balanswaarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Schutboom | -452 | 0 | -452 | 359 | -4 | 21 | -68 | 0 | -68 |
Broekstraat | 34 | 0 | 34 | 17 | 295 | 46 | -198 | 0 | -198 |
Molenstraat | -39 | 0 | -39 | 92 | 0 | 0 | 53 | -537 | -484 |
Dijkstraten | 26.031 | -11.866 | 14.165 | 745 | 1.183 | 0 | 25.593 | -10.958 | 14.635 |
Steegsche Velden Oost fase A | 5.776 | -2.561 | 3.215 | 348 | 2.104 | 0 | 4.020 | -2.627 | 1.393 |
Centrumplan | 4.958 | -3.664 | 1.294 | 130 | 0 | 0 | 5.088 | -3.926 | 1.162 |
Totaal | 36.308 | -18.091 | 18.217 | 1.691 | 3.578 | 67 | 34.488 | -18.048 | 16.440 |
Onderstaande tabel is een prospectie van de nog te maken kosten en opbrengsten van de bovenstaande BIE's:
Nog te maken kosten (nominaal) | 17.196 |
Kostenstijging | 1.296 |
Rente | 2 |
Nog te maken kosten (eindwaarde) | 18.494 |
Nog te maken opbrengsten (nominaal) | 30.938 |
Opbrengstenstijging | 1.600 |
Nog te maken opbrengsten (eindwaarde) | 32.538 |
Nadelig resultaat (eindwaarde) | -20.443 |
Nadelig resultaat (NCW) | -18.044 |
Geactualiseerde grondexploitatie - gehanteerde parameters:
- Rente (conform BBV) | 0,00% per jaar |
- Kostenstijging: 2019 t/m 2021 | 3,00% per jaar |
- Kostenstijging: 2022 en volgende jaren | 2,00% per jaar |
- Opbrengstenstijging: 2020 t/m 2021 | 3,00% per jaar |
- Opbrengstenstijging: 2022 en volgende jaren | 2,00% per jaar |
- Disconteringsvoet (conform BBV) | 2,00% per jaar |
De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2018 is gebaseerd op de geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2019 en de uitkomsten van de door de gemeente uitgevoerde risicoanalyses. Dit betreft de beste inschatting op dit moment die omgeven is door de nodige risico's, aannames en veronderstellingen die periodiek (jaarlijks) worden herzien. Deze periodieke herziening kan - mede gezien de afhankelijkheid van de marktomstandigheden - leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor verlieslatende grondexploitaties.
Schutboom
Plan Schutboom is nagenoeg voltooid. Alle uit te geven bouwkavels zijn inmiddels verkocht.
De nog uit te voeren fysieke werkzaamheden bestaan uit het woonrijp maken van delen van het plan. In 2018 wordt een tussentijdse winst genomen van € 21.246 (op basis van de voorgeschreven POC-methode). Daarmee komt de reeds genomen winst op een bedrag van € 3.122.246 en resteert nog een geprognosticeerde winst van € 97 (NCW per 1-1-2019). Naar verwachting kan de grex Schutboom per 31-12-2019 worden afgesloten.
Broekstraat
Plan Broekstraat is nagenoeg voltooid. Alle uit te geven bouwkavels zijn inmiddels verkocht. De nog uit te voeren fysieke werkzaamheden bestaan uit het woonrijp maken van delen van het plan. In 2018 wordt een tussentijdse winst genomen van € 46.311 (op basis van de voorgeschreven POC-methode). Daarmee komt de reeds genomen winst op een bedrag van € 1.551.311 en resteert nog een geprognosticeerde winst van € 3.132 (NCW per 1-1-2019). Naar verwachting kan de grex Broekstraat per 31-12-2019 worden afgesloten.
Molenstraat
Ten opzichte van de voorgaande grondexploitatie (versie jaarrekening 2017) is het parkeerterrein P&R dat gelegen is aan de noordwestzijde van het plangebied uit de grondexploitatie gehaald. Op korte termijn is er geen zicht op ontwikkeling van dit gebied. Daarmee is het plangebied 4,275 m2 kleiner geworden. De kosten en opbrengsten met betrekking tot dit gebied zijn uit de grondexploitatie gehaald. De grond kan later worden toegevoegd in de ontwikkeling van het stationsgebied. In feite gaat het zodoende om een verschuiving van de kosten en opbrengsten tussen projecten. In de grondexploitatie wordt nu nog rekening gehouden met de uitgifte van 2 bouwkavels. In de geactualiseerde grondexploitatie wordt een nadelig saldo geraamd van € 537.143 (NCW per 1-1-2019). Conform BBV is hiervoor een voorziening getroffen.
Dijkstraten
In plan Dijkstraten zijn in 2018 19 kavels verkocht. Het plan is verdeeld in 5 fasen, waarvan fase 1 en 2 inmiddels gereed zijn. Het plan heeft nog een looptijd tot en met 2026. In de geactualiseerde grondexploitatie wordt een nadelig saldo geraamd van € 10.957.859 (NCW per 1-1-2019). Conform BBV is hiervoor een voorziening getroffen.
Steegsche Velden Oost fase A
In plan Steegsche Velden Oost fase A zijn in 2018 16 kavels verkocht. Het plan is nagenoeg helemaal bouwrijp gemaakt. Er moeten nog 29 kavels worden verkocht. Daarnaast worden nog kosten geraamd voor het woonrijp maken. Het plan heeft nog een looptijd tot en met 2021. In de geactualiseerde grondexploitatie wordt een nadelig saldo geraamd van € 2.626.923 (NCW per 1-1-2019). Conform BBV is hiervoor een voorziening getroffen.
Centrumplan
In 2018 is met een projectontwikkelaar een overeenkomst geloten over de realisatie van een horecagelegenheid, commerciële ruimte en maximaal 12 appartementen. De grondverkoop moet nog notarieel worden afgewikkeld. Daarnaast is een 'verkoop onder voorwaarden' in voorbereiding voor een tweede ontwikkelvlek. Vervolgens kan het resterende gebied woonrijp worden gemaakt. Het plan heeft een looptijd tot en met 2022. In de geactualiseerde grondexploitatie wordt een nadelig saldo geraamd van € 3.925.802 (NCW per 1-1-2019). Conform BBV is hiervoor een voorziening getroffen.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Verloopoverzicht | Nominale waarde | Voorziening oninbaarheid | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
---|---|---|---|---|
Vorderingen op openbare lichamen | 5.659 | 0 | 5.659 | 4.481 |
Rekening-courant verhoudingen met het Rijk | 3.389 | 0 | 3.389 | 12.414 |
Rekening-courant verhoudingen met niet-financiële instellingen | 773 | 0 | 773 | 742 |
Overige vorderingen: | ||||
Debiteuren | 1.447 | 285 | 1.162 | 2.586 |
Kosten verhaal derden | 662 | 0 | 662 | 482 |
Overige | 936 | 0 | 936 | 730 |
Totaal | 12.866 | 285 | 12.581 | 21.435 |
Vorderingen op openbare lichamen
Dit betreft met name de afwikkeling van het BTW compensatiefonds 2018 voor € 4.508.926.
Rekening-courant verhoudingen met het Rijk
De Wet Schatkistbankieren verplicht openbare lichamen om hun overtollige middelen aan te houden in ’s Rijks schatkist (met uitzondering van een drempelbedrag).
Het drempelbedrag voor gemeente Best bedraagt in 2018 € 548.000 (gemiddeld per kwartaal).
De gemeente Best heeft gemiddeld per kwartaal de volgende bedragen op dagbasis buiten ‘s Rijks schatkist gehouden:
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten schatkist Rijk aangehouden middelen | 470 | 423 | 421 | 424 |
Ruimte onder het drempelbedrag | 78 | 125 | 127 | 124 |
Overschrijding van het drempelbedrag | 0 | 0 | 0 | 0 |
Specificatie debiteuren | Nominale waarde | Voorziening oninbaarheid | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Debiteuren Sociale Zaken | 727 | 199 | 528 | 758 |
Debiteuren overige | 720 | 86 | 634 | 1.828 |
Totaal | 1.447 | 285 | 1.162 | 2.586 |
Overlopende activa
Specificatie overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 | ||
- Vooruitbetaalde bijdrage Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant | 326 | 311 | ||
- Vooruitbetaalde automatiseringskosten | 284 | 0 | ||
- Overige | 310 | 136 | ||
Totaal | 920 | 447 |
Passiva
Vaste Passiva
Eigen vermogen
Verloopoverzicht reserves | Boekwaarde 31-12-2017 | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat vorig boekjaar | Vermindering ter dekking van afschrijvingen | Boekwaarde 31-12-2018 |
Algemene reserves | ||||||
Vrije algemene reserve | 16.560 | 9.553 | 4.999 | 2.096 | 0 | 23.210 |
Totaal algemene reserves | 16.560 | 9.553 | 4.999 | 2.096 | 0 | 23.210 |
Bestemmingsreserves | ||||||
Egalisatiereserve afvalverwijdering | 300 | 0 | 0 | 390 | 0 | 690 |
Algemeen culturele reserve | 273 | 0 | 2 | 0 | 0 | 271 |
Reserve sociaal domein | 1.418 | 0 | 303 | 0 | 0 | 1.115 |
Reserve gevolgen reorganisatie | 380 | 0 | 74 | 0 | 0 | 306 |
Reserve ICT | 1.476 | 510 | 424 | 0 | 0 | 1.562 |
Reserve buitensportaccommodatie | 1.461 | 150 | 15 | 0 | 0 | 1.596 |
Reserve wegbeheer | 16.284 | 503 | 4 | 0 | 0 | 16.783 |
Reserve speelelementen | 623 | 50 | 0 | 0 | 0 | 673 |
Reserve groen | 1.603 | 100 | 0 | 0 | 0 | 1.703 |
Risicoreserve grondexploitaties | 27.100 | 1.349 | 6.610 | 0 | 0 | 21.839 |
Dekkingsreserves | 26.290 | 112 | 2.932 | 0 | 1.250 | 22.220 |
Totaal bestemmingsreserves | 77.208 | 2.774 | 10.364 | 390 | 1.250 | 68.758 |
Totaal reserves | 93.768 | 12.327 | 15.363 | 2.486 | 1.250 | 91.968 |
In onderstaand overzicht wordt per reserve het doel van de reserve beschreven.
Reserve | Doel van de reserve | Status reserve |
---|---|---|
Algemene reserves | ||
Vrije algemene reserve | Algemeen dekkingsmiddel voor incidentele uitgaven | gehandhaafd |
Bestemmingsreserves | ||
Egalisatiereserve afvalverwijdering | Ongewenste schommelingen opvangen in het tarief afvalstoffenheffing | gehandhaafd |
Algemeen culturele reserve | Aankoop kunst, wijkaankleding in openbare ruimte en subsidiëring incidentele culturele activiteiten | gehandhaafd |
Reserve sociaal domein | Opvangen van risico's binnen het sociaal domein | gehandhaafd |
Reserve gevolgen reorganisatie | Afzonderen financiële gevolgen van reorganisatie; dekking garantiesalarissen | gehandhaafd |
Reserve ICT | Tegengaan van schommelingen in de raming van baten en lasten vanwege investeringen in hardware/software | gehandhaafd |
Reserve buitensportaccommodatie | In stand houden, vervangen en renoveren van buitensportaccommodaties | gehandhaafd |
Reserve wegbeheer | Opvangen van fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot wegbeheer | gehandhaafd |
Reserve speelelementen | Opvangen van fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot speelelementen | gehandhaafd |
Reserve groen | Opvangen van fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot vervanging openbaar groen | gehandhaafd |
Risicoreserve grondexploitaties | Weerstandsvermogen waarmee risico's in de grondexloitaties worden afgedekt | gehandhaafd |
Dekkingsreserves | Het activeren van investeringen die worden gedekt uit een reserve, waarvoor dat verplicht is op grond | gehandhaafd |
van het BBV. Lasten van de investering worden op deze wijze over de verwachte levensduur verspreid |
Belangrijkste mutaties per reserve | Mutatie | Bedrag | Omschrijving mutatie |
---|---|---|---|
Vrije algemene reserve | Toevoeging: | 2.096 | storting vanuit saldo 2017 |
6.610 | storting ten laste van de risicoreserve grondexploitaties | ||
1.074 | storting overschot dekkingsreserve Bestwijzer aankoop | ||
547 | storting overschot dekkingsreserve Bestwijzer bouwkundig | ||
1.083 | storting overschot dekkingsreserve jongerencentrum | ||
Onttrekking: | 1.733 | onttrekking overherveling van 2017 naar 2018 3e financiële rapportage 2017 | |
820 | onttrekking ten gunste van de grondexploitatie (BBV-wijziging 2017 - 2021) | ||
786 | onttrekking ten gunste van voorziening uitkeringsverplichting voormalig personeel | ||
1.239 | onttrekking ten gunste van de risicoreserve grondexploitaties | ||
Egalisatiereserve afvalverwijdering | Toevoeging: | 390 | storting vanuit saldo 2017 |
Reserve sociaal domein | Onttrekking: | 183 | onttrekking tijdelijke uitbreiding jeugd/wmo/applicatiebeheer |
Reserve gevolgen reorganisatie | Onttrekking: | 74 | uitkering garantiesalarissen |
Reserve ICT | Toevoeging: | 510 | storting ten laste van exploitatie |
Onttrekking: | 424 | onttrekking ten behoeve van de verbetering van de automatisering | |
Reserve buitensportaccommodatie | Toevoeging: | 150 | storting ten laste van exploitatie |
Reserve wegbeheer | Toevoeging: | 504 | storting ten laste van exploitatie |
Reserve speelelementen | Toevoeging: | 50 | storting ten laste van exploitatie |
Reserve groen | Toevoeging: | 100 | storting ten laste van exploitatie |
Risicoreserve grondexploitaties | Toevoeging: | 1.239 | storting vanuit vrije algemene reserve |
Onttrekking: | 6.610 | onttrekking ten gunste van de vrije algemene reserve | |
Dekkingsreserves | Toevoeging: | 80 | storting in dekkingsreserve openbare ruimte |
Onttrekking: | 1.074 | onttrekking t.g.v. vrije algemene reserve; overschot dekkingsreserve Bestwijzer aankoop | |
547 | onttrekking t.g.v. vrije algemene reserve; overschot dekkingsreserve Bestwijzer bouwkundig | ||
1.083 | onttrekking t.g.v. vrije algemene reserve; overschot dekkingsreserve jongerencentrum | ||
1.478 | afschrijvingen op activa 2018 |
Voorzieningen
Verloopoverzicht | Boekwaarde 31-12-2017 | Toevoeging | Vrijval | Onttrekking | Boekwaarde 31-12-2018 | ||
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | |||||||
Voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel | 2.636 | 1.075 | 0 | 238 | 3.473 | ||
Egalisatievoorzieningen | |||||||
Voorziening gemeentelijke gebouwen | 2.671 | 246 | 220 | 0 | 2.697 | ||
Van derden verkregen middelen die specifiek | |||||||
besteed moeten worden | |||||||
Voorziening rioolbeheer | 8.180 | 863 | 0 | 1.264 | 7.779 | ||
Totaal | 13.487 | 2.184 | 220 | 1.502 | 13.949 |
Doel van de voorzieningen | |
---|---|
Voorzieningen voor verplichtingen, | |
verliezen en risico's | |
Voorziening uitkeringsverplichtingen | Opvangen van fluctuaties in uitkeringsverplichtingen voormalig personeel |
voormalig personeel | Dekking uitkeringen aan gewezen burgemeesters/wethouders |
Egalisatievoorzienigen | |
Voorziening gemeentelijke gebouwen | Opvangen van fluctuaties in onderhoud van de gemeentelijke gebouwen |
Van derden verkregen middelen die | |
specifiek besteed moeten worden | |
Voorziening rioolbeheer | Betreft spaardeel voor vervangingsinvesteringen; opvangen fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot |
rioolbeheer |
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
Verloopoverzicht | Boekwaarde 31-12-2017 | Vermeerdering | Aflossingen | Boekwaarde 31-12-2018 | |
Onderhandse leningen | 1.916 | 0 | 1.777 | 139 | |
Waarborgsommen | 150 | 0 | 0 | 150 | |
Totaal | 2.066 | 0 | 1.777 | 289 |
De totale rentelast voor het jaar 2018 met betrekking tot de vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar bedraagt € 11.000.
Vlottende passiva
Specificatie | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 | ||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 7.130 | 8.405 | ||
Overlopende passiva | 2.784 | 4.336 | ||
Totaal | 9.914 | 12.741 |
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Specificatie netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Crediteuren jeugd | 439 | 620 |
Crediteuren overige | 2.228 | 2.257 |
BTW | 329 | 1.595 |
Nog te betalen salarissen personeel | 845 | 0 |
Nog te betalen kosten | 976 | 1.330 |
Nog te betalen aan zorgaanbieders jeugd en wmo | 2.308 | 2.593 |
Overige schulden | 0 | 6 |
Nog te betalen vennootschapsbelasing | 5 | 4 |
Totaal | 7.130 | 8.405 |
Overlopende passiva
Specificatie overlopende passiva | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 | |||
De van de Europese en Nederlandse overheidsorganen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 2.132 | 3.288 | |||
| 652 | 1.048 | |||
Totaal | 2.784 | 4.336 |
Verloopoverzicht van de van de Europese en Nederlandse overheidsorganen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | Boekwaarde 31-12-2017 | Toevoegingen | Vrijgevallen bedragen | Boekwaarde 31-12-2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Eerste hulp bij personen met verward gedrag | 5 | 0 | 5 | 0 | ||
Vooruitontvangen subsidie Slowlane | 1.118 | 0 | 92 | 1.026 | ||
Vooruitontvangen subsidie BOR-locaties | 916 | 0 | 0 | 916 | ||
Vooruitontvangen subsidie De Vleut | 1.249 | 0 | 1.125 | 124 | ||
Vooruitontvangen subsidie geluidssanering | 0 | 61 | 0 | 61 | ||
Vooruitontvangen subsidie onderwijs achterstanden beleid | 0 | 278 | 273 | 5 | ||
Totaal | 3.288 | 339 | 1.495 | 2.132 |
Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
Waarborgen en garanties
Toelichting mutaties borgstellingen / gemeentegaranties per balansdatum 31-12-2018 ten opzichte van de balans per 31-12-2017:
Hieronder zijn de borgstellings- / gemeentegarantieverplichtingen opgenomen per 31 december 2018. Voor zover zich mutaties hebben voorgedaan buiten
de reguliere aflossingen worden deze toegelicht.
Het saldo van de niet uit de balans blijkende waarborgen en gemeentegaranties kan als volgt worden gespecificeerd:
A. Rechtstreekse borgstellingen door de gemeente Best*
Bedragen x € 1.000 | Oorspronk. bedrag | Restantbedrag 31-12-2017 | Aflossing | Restantbedrag 31-12-2018 | % Borgstelling | Waarborg 31-12-2017 | Waarborg 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stichting Archipel (Kanidas) | 3.720 | 2.479 | 134 | 2.345 | 100 % | 2.479 | 2.345 |
HVO / Dellta Lloyd, tbv div medewerkers | 342 | 310 | 0 | 310 | 100 % | 310 | 310 |
Mixed Hockey Club Best | 125 | 64 | 7 | 57 | 100 % | 64 | 57 |
Stichting Abocuna | 300 | 287 | 12 | 275 | 100 % | 287 | 275 |
Totaal rechtstreekse borgstellingen: | 4.487 | 3.140 | 153 | 2.987 | 3.140 | 2.987 |
B. Achtervangborgstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)*
Bedragen x € 1.000 | Oorspronk. bedrag | Restantbedrag 31-12-2017 | Aflossing | Restantbedrag 31-12-2018 | % Borgstelling | Waarborg 31-12-2017 | Waarborg 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Woonbedrijf (WSW43520) | 14.000 | 9.372 | 885 | 8.487 | * | 9.372 | 8.487 |
Woonstichting 'Thuis (WSW26851) | 10.243 | 3.550 | 624 | 2.926 | * | 3.550 | 2.926 |
Woonstichting 'Thuis (WSW34847) | 3.329 | 2.647 | 72 | 2.575 | * | 2.647 | 2.575 |
Woonstichting 'Thuis (WSW35060) | 858 | 59 | 59 | 0 | * | 59 | 0 |
Woonstichting 'Thuis (WSW37969) | 5.033 | 3.809 | 139 | 3.670 | * | 3.809 | 3.670 |
Woonstichting 'Thuis (WSW38025) | 4.000 | 4.000 | 0 | 4.000 | * | 4.000 | 4.000 |
Woonstichting 'Thuis (WSW42359) | 10.000 | 10.000 | 0 | 10.000 | * | 10.000 | 10.000 |
Woonstichting 'Thuis (WSW42360) | 10.000 | 10.000 | 0 | 10.000 | * | 10.000 | 10.000 |
Woonstichting 'Thuis (WSW47587) | 5.000 | 5.000 | 0 | 1.000 | * | 5.000 | 1.000 |
Woonstichting 'Thuis (WSW47588) | 5.000 | 5.000 | 0 | 1.000 | * | 5.000 | 1.000 |
Woonzorg Nederland (WSW42482) | 2.443 | 1.759 | 98 | 1.661 | * | 1.759 | 1.661 |
Totaal achtervangborgstellingen WSW | 69.906 | 55.196 | 1.877 | 45.319 | 55.196 | 45.319 |
* Toelichting achtervangborgstellingen WSW:
Bij achtervangborgstellingen via het WSW worden de schulden allereerst verhaald op de activa van de woningcorporatie die in de problemen gekomen is. Daarna wordt een aanspraak gedaan op de buffers van het WSW. Deze buffers worden door de erkende kredietwaardigheidsbeoordelaars Moody's en S&P als uitstekend gekwalificeerd. Dit blijkt uit de hoogst mogelijke kredietwaardigheidsbeoordeling die het WSW heeft gehad (AAA). Op de buffers van het WSW is tot dusverre nooit een beroep gedaan. Eind 2018 hebben we de jaarstukken 2018 ontvangen van het WSW. Hieruit bleek dat de buffers van het WSW zijn gehalveerd. De resterende buffers zijn nog boven het vereiste minimumniveau van € 203 miljoen. Bovendien heeft het WSW nog mogelijkheden om het bufferniveau aan te vullen tot het vereiste minimum, mocht het daaronder komen. De aangetaste financiële positie van het WSW is inmiddels onder de aandacht van de VNG. Voor zover nu bekend neemt de gemeente Rotterdam het voortouw om dit te onderzoeken en komen zij met een advies aan de VNG / de commissie Bbv.
C. Achtervangborgstelling in het kader van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)*
Bedragen x € 1.000 | Oorspronk.bedrag | Restantbedrag 31-12-2017 | Aflossing | Restantbedrag 31-12-2018 | % Borgstelling | Waarborg 31-12-2017 | Waarborg 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Borgstellingen NHG t/m 2010, aandeel Best | niet bekend | 138.000 | nog niet bekend | info juli 2019** | * | 138.000 | info juli 2019** |
* Toelichting achtervangborgstellingen NHG:
Tot en met 2010 was de gemeente tezamen met het rijk risicodrager bij verstrekkingen in het kader van de Nationale Hypotheek Garantie. Vanaf 2011 fungeert alleen het rijk als risicodrager. De achtervangconstructie die van toepassing is voor de gemeente Best (dus over het saldo leningen t/m 2010) werkt als volgt: allereerst worden schulden verhaald op de bezittingen van de schuldenaar en/of via een betalingsregeling. Als dit geen soelaas biedt, dan worden de buffers van de NHG aangesproken. Als de buffers van de NHG dalen onder een bepaald niveau zijn gemeente en het Rijk (ieder voor 50%) verplicht om renteloze leningen te verstrekken aan de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die deze regeling uitvoert. De kans dat een beroep gedaan wordt op een gemeentelijke achtervang wordt minimaal geacht. De buffers van de stichting WEW worden door erkend kredietwaardigheidsbeoordelaars Moody's en Fitch voldoende geacht om de risico's op te vangen.
** De informatie over het saldo per 31-12-2018 komt in juli 2019 beschikbaar.
Eigen bijdrage op grond van de WMO
Bij het gebruikmaken van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO een (mogelijke) bijdrage van de aanvrager verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat gemeenten geen zekerheden omtrent de omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen verkrijgen.
Overige verplichtingen
Er zijn binnen de gemeente geen belangrijke en/of politiek-gevoelige financiële verplichtingen aanwezig. De gemeente heeft inspannings- en resultaatverplichtingen op zich genomen voor het opleveren van percelen voor 930 woningen. Deze verplichting is verwerkt in de planopzet en risico-analyse voor het plan Aarlesche Erven.
Financiële gevolgen van mogelijk juridische geschillen worden meegenomen in de actualisatie van de risico's die benodigd zijn voor de berekening van het weerstandsvermogen.