Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. In het 2017 heeft bureau Berenschot deze samenwerking, die we kennen als de Metropoolregio Eindhoven, geëvalueerd en aan de colleges en gemeenteraden een aantal stevige aanbevelingen gedaan. Inmiddels wordt de samenwerking herijkt met als doel om te komen tot een nieuwe Regionale Agenda voor de MRE. Naast de aanbevelingen uit de Berenschot-evaluatie is hierin voor Best de eigen Bestuurlijke Toekomstvisie van belang. Hierin spreekt de raad van Best een principiële voorkeur uit voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, gaat focussen op een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was.
Gerealiseerd beleid verbonden partij
Het Algemeen Bestuur van de MRE heeft in 2018 het ambitiedocument 'de slagvaardige regio' vastgesteld. Het AB MRE heeft daarmee aangegeven de MRE samenwerking te willen gaan focussen op 4 thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Op basis van dit ambitiedocument is een Samenwerkingsakkoord MRE voorbereid die inmiddels aan de raden is voorgelegd.In de voorbereidingen op dit akkoord in 2018 is Best kritisch geweest op de reikwijdte en 'governance' van de samenwerking. We zetten qua thematiek, qua aansturingsmodel en qua inwonerafdracht in op 'minder MRE'. Om dit te effectueren hebben we uiteraard draagvlak nodig bij de andere gemeenten.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2018 is een bijdrage verstrekt van € 173.523.Financiële risico's
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 4,3 miljoen (31 december 2017 € 4,0 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 MRE)Vreemd vermogen van de verbondEigen vermogen van de verbonden partij
en partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 17,4 miljoen (31 december 2017 € 20,3 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 MRE)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2018 was € 1,0 miljoen (2017 € 0,4 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 MRE)Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Haaren, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
De WSD beschikt over de juiste expertise, instrumenten, het werkgeversnetwerk en de infrastructuur om inwoners met een arbeidsbeperking te begeleiden en toe te leiden naar vormen van werk en / of participatie op de arbeidsmarkt. Voorafgaand aan de invoering van de Participatiewet zijn door de gemeenten en het bestuur van WSD daarom enkele belangrijke besluiten genomen. Basis achter dit besluit was dat, ongeacht welk wettelijk kader dan ook, er altijd een doelgroep zal blijven die in meer of mindere mate ondersteuning nodig heeft naar werk en in werk. Daarom moest de kennis en infrastructuur van WSD behouden blijven, tenminste totdat de gemeenten een besluit hebben genomen over de toekomstige rol en positie van de WSD. Dit idee is uitgewerkt in het transitiearrangement dat door alle gemeenten wordt gehanteerd. Op basis van dit arrangement blijft de WSD de Wsw uitvoeren en ontvangt de bijbehorende (afnemende) rijksbudgetten. Daarnaast wordt de uitstroom uit de Wsw- gecompenseerd door instroom van kwetsbare inwoners uit de Participatiewet.Gerealiseerd beleid verbonden partij
Koers WSD
Op basis van de eerder door de WSD vastgestelde visie 'Van transitie naar transformatie' konden alle gemeenten kiezen tussen enkele uitvoeringsvarianten. De gemeente Best heeft in 2017 gekozen voor de uitvoeringsvariant ‘Prototype 3D-Ketensamenwerking’. Binnen dit model is de expertise van de WSD vertegenwoordigd op lokaal niveau, wat bijdraagt aan de integrale beoordeling van hulpvragen binnen het sociaal domein. In het kader van het project ‘Koers WSD’ is in 2018 binnen de bij de Gemeenschappelijke Regeling aangesloten gemeenten, volop geëxperimenteerd met uiteenlopende uitvoeringsvarianten. Deze experimenten lopen door tot medio 2019 en leveren input voor de bestuurlijke besluitvorming over de toekomstige samenwerking tussen WSD en gemeenten.Herziening transitiearrangement
De WSD-gemeenten hebben bij de invoering van de Participatiewet besloten om uitstroom Wsw 1 op 1 te compenseren met instroom van nieuwe doelgroepen vanuit de Participatiewet. In de loop van 2017 is gebleken dat de verdeling van het macrobudget voor de begeleiding van de nieuwe doelgroepen niet aansloot bij de uitstroom Wsw. Het transitiearrangement is daarom met ingang van 1 januari 2018 herzien. Het herziene arrangement geldt voor de jaren 2018 en 2019 en neemt het budget dat gemeenten voor nieuwe doelgroepen ontvangt als norm voor de afspraken over de instroom.Nieuwe organisatiestructuur
Per 1 oktober 2018 heeft de WSD een nieuwe organisatiestructuur met twee grote bedrijfsonderdelen: Participatie en Werk. Deze organisatieverandering is noodzakelijk om nog beter te kunnen anticiperen op de ontwikkelingen in het speelveld van de WSD. Het bedrijfsonderdeel Participatie bestaat uit de afdelingen Trajecten en de Werkacademie. Het bedrijfsonderdeel Werk bestaat uit de voormalige divisie Bedrijven, samengevoegd met Detacheringen en Coaching.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2018 heeft de gemeente van het rijk € 3.089.469 ontvangen. Dit bedrag is volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de Wsw (Wet sociale werkvoorziening).
Financiering van de plaatsingen op basis van het transitiearrangement vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af.
De gemeente heeft in 2018 € 17.467 bijgedragen aan bestuurskosten.Financiële risico's
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten. op basis van het geraamde jaarlijkse tekort.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 27,3 miljoen (31 december 2017 € 26,5 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2018 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 6,0 miljoen (31 december 2017 € 4,9 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2018 was € 3,0 miljoen (2017 € 2,8 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018 WSD)Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
-Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de
regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te
beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.Gerealiseerd beleid verbonden partij
In 2018 hebben we te maken gehad met ongekende hitte in de zomer en extreme droogte gedurende het hele jaar. Het aantal branden in de zomermaanden was twee keer zoveel als in dezelfde periode voorgaand jaar. Gevolg is dat in de zomer de kosten voor vrijwilligers hoger zijn uitgevallen dan begroot. In zijn geheel heeft het 2018 veel gevraagd van de brandweer, GHOR en bevolkingszorg.Daarnaast is in 2018 de visie doorontwikkeling GHOR en de visie op crisisbeheersing opgesteld en vastgesteld door het algemeen bestuur.
In april 2018 is het verbouwde pand voor de Meldkamer Oost Brabant (MKOB) opgeleverd en zijn de technische voorzieningen voor de meldkamer ingebouwd en getest. De ICT-systemen zijn gebouwd op de nieuwe landelijke standaarden en ingericht voor gebruik van het vernieuwde C2000 systeem (IVC2000). Door de landelijke vertraging van de invoering van IVC2000, moeten de technische voorzieningen in Eindhoven langer dan gepland in werking blijven. Het personeel verhuist in april 2019 naar de nieuwe meldkamer in Den Bosch. Op deze manier kunnen de medewerkers goed inwerken in hun nieuwe werkomgeving en gebruik maken van de faciliteiten van het gebouw. Via een technische verbinding tussen de oude en nieuwe meldkamer wordt gedurende deze tussenfase geborgd dat het operationele proces 'gewoon' 24/7 in stand blijft. Als onderdeel van het investeringsprogramma zijn in 2018 het restant (8 stuks) van de 26 nieuwe tankautospuiten geleverd en zijn de investeringen voor arbeidshygiëne afgerond en geleverd. Ook zijn vanwege drie defecte hoogwerkers tweedehands hoogwerkers (2 stuks) aangeschaft om de periode tot de definitieve vervanging (2020) te overbruggen. Om het aankooptraject te versnellen is aangesloten bij de lopende aanbesteding van de Veiligheidsregio Midden en West-Brabant.
In december heeft VRBZO afscheid genomen van directeur Rob Brons. Het wervingsproces voor een nieuwe directeur loopt nog. De loonkosten zijn (als gevolg van cao verhoging, pensioenpremie stijging en IKB) hoger dan primair begroot en ook hoger dan gecompenseerd via de gemeentelijke bijdragen. Deze ontwikkeling zet zich voort in 2019 waardoor een structureel financieel dekkingstekort zou
ontstaan. In 2018 is het structurele tekort met incidentele middelen gedekt. In 2019 is het structurele tekort voor loonkosten structureel gedekt door bezuinigingen en een verhoging van de gemeentelijke bijdragen.In de begroting 2019 wordt invulling gegeven aan een bezuiniging van € 600.000,-. Deze wordt verwezenlijkt door een structureel voordeel op softwarekosten, verlagen van het budget voor Brandveilig Leven, herinrichten van de receptiefunctie, het verlagen van de formatie binnen de
sector Bedrijfsvoering, het intrekken het vast budget voor flexibele beloning en het verminderen van de afname bij Stichting BIZOB.
Op 1 januari 2018 is het principeakkoord reparatie Functioneel leeftijdsontslag (FLO-overgangsrecht) in werking getreden. In dit akkoord zijn afspraken gemaakt over het AOW-gat dat is ontstaan door het verhogen van de AOW leeftijd voor inactieve medewerkers voor onder
andere VRBZO. Het is daardoor mogelijk om in aanmerking te komen voor compensatie.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De betaalde algemene bijdrage voor 2018 was € 1.245.608.Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 bedraagt € 7,4 miljoen (31 december 2017 € 7,6 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 49,1 miljoen (31 december 2017 € 44,8 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2018 was € 0,77 miljoen (2017 € 0,95 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 VRBZO)Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.
De gemeente formuleert haar (gezondheids)beleid en stuurt de GGD vanuit dat kader aan. De GGD moet dan ook genoeg keuzevrijheid bieden en voldoende flexibel zijn om aan te sluiten op lokale wensen. Maar de GGD moet ook bedrijfsmatig optimaal kunnen opereren om daarmee risico's voor de gemeenten te minimaliseren. De regionale positie vraagt er ook om dat de GGD anticipeert op de toekomst en meebeweegt met ontwikkelingen, nieuwe inzichten en nieuwe behoeften en wensen vanuit de samenleving. Verbeteringen en innovaties moeten geborgd zijn in de cultuur en werkwijze van de GGD.Gerealiseerd beleid verbonden partij
Bestuursopdracht: naar een wendbare en financieel gezonde GGD
De GGD heeft de opdracht gekregen om de organisatie structureel financieel gezond en wendbaar te maken voor de komende jaren voor de 21 gemeenten van de regio Zuidoost-Brabant.
Uitgangspunten bij dit optimalisatieproces zijn dat gemeenten vertrouwen houden in de GGD en dat de GGD haar wettelijke kerntaken op een inspirerende manier blijft uitvoeren. Zowel gemeenten als GGD hebben dus een belang en dragen daarin een gezamenlijke verantwoordelijkheid om dit proces te laten slagen. Om te kunnen spreken van een financieel gezonde en wendbare GGD worden de volgende opdrachten opgepakt:- Het uitwerken van een efficiënte en effectieve uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken en de wijze waarop wordt ingezet op het continue verbeteren en doorontwikkelen van de organisatie.
- Het ontwikkelen van een duurzaam en transparant financieringsmodel voor de GGD.
- Het vergroten van het huidige aanbod in contracttaken.
- Het onderzoeken van uiteenlopende financieel-juridische mogelijkheden om strategische samenwerkingsverbanden aan te gaan als oplossing voor schaarse personele functies en om de kans te vergroten om aanvullende opdrachten/taken gegund te krijgen die extern aanbesteed worden.
- Verkenning van het scenario waarin de doorlopende lijn JGZ 0 - 18 jaar bij de GGD wordt belegd.
Onderzoek gestart naar de doorlopende lijn JGZ 0-18 jarigen
In diverse regio's in Nederland is gebleken dat een integrale aanpak van JGZ effectief is en efficiëntie voordelen heeft. Een aanpak waarin het kind centraal staat en een grote mate van betrokkenheid van ouders bevat.
De GGD heeft de opdracht gekregen te onderzoeken wat de consequenties zijn van inbesteden van deze doorgaande lijn voor JGZ bij de GGD. De resultaten van het onderzoek komen in 2019 beschikbaar.Ambulancezorg
Het GGD bestuur heeft eind 2016 een nieuw paraatheids- en spreidingsplan voor de ambulancezorg vastgesteld. Dit plan brengt een herschikking van standplaatsen met zich mee, een uitbreiding van het aantal ambulances en een uitbreiding van het ambulancepersoneel. De implementatie van dit spreidingsplan gaat ongeveer 3 jaar duren. De personele bezetting bij de rijdienst is gegroeid, maar groeit nog niet snel genoeg richting het referentiekader. In het kader van het spreidingsplan is de verhuizing naar Eindhoven Noord in 2018 gerealiseerd en zijn er besluiten genomen over de nieuwe locaties in Eindhoven Zuid (verwachtte realisatie: eind 2020) en Heeze-Leende (verwachtte realisatie: eind 2019).Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Onze bijdrage in het gemeenschappelijk takenpakket in 2018 was € 494.076.Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. In 2018 hebben gemeenten een extra bijdragen moeten doen (€ 28.743) om tekorten bij de GGD af te dekken. De tekorten zijn deels structureel van aard gebleken. Daarom is aan het bestuur van de GGD opdracht gegeven om een toekomstplan te maken. Een van de uitgangspunten van deze bestuursopdracht is het creëren van een structurele gezonde financiële basis van de GGD.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 2,8 miljoen (31 december 2017 € 2,55 miljoen) .
(bron: voorlopige jaarrekening 2018 GGD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 12,7 miljoen (31 december 2017 € 12,2 miljoen).
(bron: voorlopige jaarrekening 2018 GGD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2018 was -/- € 16.000 (in 2017 -/- € 129.000)
(bron: voorlopige jaarrekening 2018 GGD)Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.Gerealiseerd beleid verbonden partij
- In 2015 is in opdracht van het Algemeen Bestuur het governance- en directiemodel geëvalueerd. Naar aanleiding daarvan hebben bestuur en directie maatregelen getroffen om het functioneren van het Algemeen Bestuur, het Opdrachtgeversplatform en het relatiebeheer te verbeteren. In 2018 is geconcludeerd dat de relatie met de deelnemers is versterkt, er in zijn algemeenheid tevredenheid is over de uitvoering van de taken en de adviesrol, het bestuur door middel van deelname aan werkconferenties nauwer betrokken wordt en zich betrokken voelt bij de uitvoering van de werkzaamheden en ontwikkelingen, en dat de samenwerking tussen Opdrachtgeversplatform en ODZOB geleid heeft tot betere afstemming.
- Per 1juli 2017 is het Besluit Omgevingsrecht (Bor) van kracht geworden. De impact van de Bor is voor zowel ODZOB als de deelnemers aanzienlijk voor de uitvoering van de basistaken. Deelnemers en de ODZOB dienen samen op diverse terreinen regionaal uitvoeringsbeleid vast te stellen. In 2018 is het ROK (regionaal Operationeel Kader) handhaving en toezicht vastgesteld door het Algemeen Bestuur. Ook is gestart met de voorbereiding voor een gezamenlijk uitvoeringsbeleid op het gebied van vergunningverlening.
- De ODZOB wil zich graag samen met de deelnemers van de GR en de andere betrokken partners, waar onder de Metropoolregio Eindhoven, GGD en de veiligheidsregio voorbereiden op de komst van de Omgevingswet. Onder de Omgevingswet worden gemeenten verplicht om omgevingswaarden te monitoren. Om aan deze verplichting inhoud te geven is de ODZOB in 2018 betrokken bij het samen met de gemeenten opzetten van een regionaal meetnet luchtkwaliteit.
- Brabant wil tot de meest innovatieve, duurzame en slimme agrofoodregio's van Europa behoren. Daarbij ligt de focus op innovatie, sluiten van kringlopen, leveren van een toegevoegde waarde en hierdoor versterking van de economische positie van de agrofoodsector. Een toekomstbestendige veehouderij zal moeten innoveren, moderniseren en verduurzamen. In Brabant is een infrastructuur opgezet om de veehouders te ondersteunen bij het maken van een keuze: stoppen of blijven. Voor de ODZOB hebben deze ontwikkelingen niet alleen geleid tot extra werkzaamheden in verband met herzien of intrekken van vergunningen, maar ook een steeds verdere ondersteuning met kennis op het gebied van veehouderij, innovaties, emissiearme stalsystemen, mest bewerken, geur en volksgezondheid.
- Ander ontwikkelingen die in 2018 invloed hebben gehad op de werkzaamheden van de ODZOB, zijn: verbod op de asbest daken in 2024, gezondheid, ondermijning en de problematiek op het gebied van zeer zorgwekkende stoffen.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De totale algemene bijdrage in 2018 was € 456.730.Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2018 bedroeg € 1,5 miljoen (per 31 december 2017 € 1.6 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 4,3 miljoen (31 december 2017 € 5,1 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2018 was € 0 (in 2017 € 0)** Omdat de stand van de reserve het toeliet, is het een positief rekeningsaldo via een tariefscorrectie doorgegeven aan de deelnemers.
(Bron: voorlopige jaarrekening 2018 ODZOB)
Vennootschappen en corporaties
Vennootschappen en corporaties
Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee wenst de gemeente een bijdrage te leveren aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij was het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.Op 30 mei 2016 heeft de raad van Best besloten ook in 2017-2020 (financieel) te blijven participeren in de vennootschap en de bijdrage bovendien te intensiveren. Hiermee kan Brainport Development uitvoering geven aan de herijkte strategie 'Brainport Next Generation en het meerjarenplan 2017-2020.
Als bestaande ontwikkelorganisatie voor de strategische doelen van de stichting Brainport ligt het voor de hand dat Brainport Development een belangrijke rol krijgt bij de uitwerking van de in 2018 met het Rijk gesloten 'Regiodeal Brainport Eindhoven' (korte termijn), alsmede bij het verzilveren van het meerjarig commitment dat Rijk, provincie Noord-Brabant en regio zijn overeengekomen in de Brainport Nationale Actieagenda (middellange en lange termijn). Dit is in 2018 dan ook gebeurd.
Gerealiseerd beleid verbonden partij
De strategie voor Brainport is geactualiseerd en is bekend als "Brainport Next Generation". Kort gezegd komt de herijkte strategie neer op het inzetten op zes maatschappelijke thema’s (de ‘Grand Challenges’) die een extra impuls kunnen geven als ‘driver’ van economische groei in Brainport. De thema’s zijn: ‘Health’, ‘Mobility’, ‘Energy’, ‘Food’, ‘Safety & security’ en ‘Inclusive society’. Toptechnologie is daarbij geen doel op zich meer, maar een middel om in te spelen op deze Grand Challenges en zo ook economische voorspoed te bewerkstelligen.Deze strategie vormt de basis van de jaarplannen van de vennootschap. In 2018 sprongen daarbij vooral de activiteiten in het kader van de Regiodeal met het Rijk in het oog.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2018 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: voorlopige jaarstukken 2018 Brainport NV)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2018 € 3,25 miljoen (per 31 december 2017 € 3,2 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken 2018 Brainport NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 3,2 miljoen (31 december 2017 € 3,1 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken 2018 Brainport NV)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2018 € 35.000 (in 2017 € 7.865).
(bron: voorlopige jaarstukken 2018 Brainport NV)Vennootschappen en corporaties
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Gerealiseerd beleid verbonden partij
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen voor het maatschappelijk belang. Vanuit haar kernwaarden betrouwbaar, duurzaam en professioneel, draagt de bank als betrokken partner duurzaam bij aan het laag houden van de maatschappelijke voorzieningen voor de burger.Een betrokken partner zijn, maakt deel uit van de identiteit van de bank. Als sectorbank, opgericht door de Nederlandse overheden, realiseert zij voor haar klanten oplossingen voor financieringsvraagstukken. Deze achtergrond is bepalend voor de missie en de financiele dienstverlening van de bank. Substantiele marktaandelen en partnerschap met de klant vragen om sectorkennis en een individuele benadering.
De missie van de bank vormt de kern van het duurzaam ondernemen door BNG. Continuïteit in het realiseren van de maatschappelijke waarde wordt verzekerd door het realiseren van de volgende strategische doelstellingen: substantiële marktaandelen in de Nederlandse publieke sector en het semipublieke domein en – tegelijkertijd – een redelijk rendement voor de aandeelhouders.
Op langere termijn houdt de bank rekening met een verschuiving van kredietverlening direct aan overheden naar financiering van projecten waarbij de overheid betrokken is, zoals publiek-private samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur en duurzame energie. Daarnaast verwacht de bank dat een deel van de kredietvraag van de corporaties buiten de werkingssfeer van de overheidsachtervang zal gaan plaatsvinden, zoals ook het geval is in de zorgsector.
(bron: handreiking verbonden partijen 2018).
Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In 2018 is € 62.162 dividend uitgekeerd.
(bron jaarrekening 2018)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 4.991 miljoen (31-12-2017 € 4.687 miljoen).
(bron: handreiking verbonden partijen 2018).Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 132.518 miljoen (31 december 2017 € 135.041
miljoen).(bron: handreiking verbonden partijen 2018).
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2018 een nettowinst na belastingen van € 337 miljoen (€ 393 miljoen over 2017).
(bron: handreiking verbonden partijen 2018).Vennootschappen en corporaties
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Gerealiseerd beleid verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.
(Bron: jaarverslag 2017 Brabant Water N.V.)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Brabant Water N.V. publiceert de nieuwe jaarcijfers over het voorgaand boekjaar na het gereedkomen van onze jaarstukken. Om deze reden informeren wij u over de cijfers van Brabant Water N.V. van 2017:
Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2017 was € 609 miljoen.
(Bron: jaarrekening 2017 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 438,7 miljoen.
(Bron: jaarrekening 2017 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat
Het resultaat na belastingen was in 2017 € 31,2 miljoen.
(Bron: jaarrekening 2017 Brabant Water N.V.)
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (VHHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Gerealiseerd beleid verbonden partij
Het zorg- en veiligheidshuis Brabant Zuidoost voert onafhankelijke procesregie in de aanpak "Casus op maat". In 2018 zijn door Best geen casussen aangemeld. De voorziening moet echter wel beschikbaar zijn voor het geval zich casussen aandienen. Daarnaast zijn er in 2018 contacten geweest met het zorg- en veiligheidshuis vanwege hun expertise op het gebied van domeinoverstijgende casuïstiek.
In 2018 is door het zorg- en veiligheidshuis een training verzorgd voor medewerkers die met domeinoverstijgende casuïstiek te maken hebben.
Op basis van deze training kan efficiënter opgeschaald worden indien nodig.Financieel belang
In 2018 is € 6.927 bijgedragen aan de VHHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 bedraagt € 36.000 (per 31 december 2017: € 58.000).
(Bron: jaarrekening 2018 VHHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 bedraagt € 57.000 (per 31 december 2017: € 103.000).
(Bron: jaarrekening 2018 VHHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2018 was € 22.000 nadelig (in 2017 € 88.000 nadelig).
(Bron: jaarrekening 2018 VHHBZO)
Overige verbonden partijen
Overige verbonden partijen
Bestuursconvenant stedelijk gebied Eindhoven 2013
Bestuursconvenant stedelijk gebied Eindhoven 2013
In 2018 hebben 9 gemeenteraden, waaronder Best, de samenwerkingsagenda SGE 2018-2025 vastgesteld. We zijn gestart met de uitvoering van de afspraken binnen de 4 in deze agenda opgenomen inhoudelijke thema's: economie, wonen, voorzieningen en evenementen en ruimte (zie progr. 1, 4 en 10).
Het betreft een intergemeentelijke samenwerking op basis van een convenant, zonder juridisch-bestuurlijke entiteit. Er is geen sprake van een rechtsvorm met een eigen zelfstandige financiële huishouding. Daarmee kwalificeert het bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013 zich niet als verbonden partij. Vanaf nu wordt daarom niet meer via deze paragraaf gerapporteerd over deze samenwerking.